Jouw klant heeft bij een online bestelling bijna altijd het recht om zich te bedenken.
Er zijn enkele uitzonderingen, in de wet opgesomd (artikel 6:230 p BW) . Ik noem er een paar:
bij een overeenkomst waarbij de prijs gebonden is aan schommelingen op de markten;
bij een overeenkomst gesloten tijdens een veiling;
bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten;
bij een overeenkomst waarbij de zaak is gemaakt op instructie van de consument;
bij spullen die snel bederven;
bij spullen die om redenen van hygiëne niet geretourneerd mogen worden;
in sommige gevallen bij alcoholische dranken;
14 dagen bedenktijd
Na ontvangst van een bestelling mag jouw klant binnen 14 dagen laten weten dat hij van de koop af wil. Zonder opgaaf van reden. En…. daarna heeft hij nog 14 dagen de tijd om zijn bestelling terug te sturen.
Terugbetalen van de prijs, inclusief verzendkosten
Je moet binnen 14 dagen nadat je klant een beroep heeft gedaan op zijn herroepingsrecht, het (volledig) betaalde bedrag terug betalen.
Maar, voor wat, hoort wat: doe je dat niet, dan kan je klant pas een vordering instellen, nadat jij het product hebt ontvangen.
Vermeld ook duidelijk de voorwaarden, zoals of je wilt dat je klant de retourkosten voor zijn rekening neemt.
Formulier ontbinding
Je bent verplicht om op je website een modelformulier ontbinding te plaatsen. Op een makkelijk vindbare plek. Dus niet alleen in je algemene voorwaarden. Ik adviseer een kopje “jouw rechten”, in je menu op te nemen. Je mag je klant trouwens niet verplichten dit formulier te gebruiken: hij mag zelf bepalen hoe hij jou bericht dat hij af ziet van de koop.
ACM, handhaver, is bevoegd een boete op te leggen
Meer weten?
Wil je weten of je webshop aan de wettelijke vereisten voldoet?